• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Myras väg mot skuldfrihet

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Någon som nyligen fått fryst ränta av Svea inkasso? Tänkte ringa och kolla mina chanser att få fryst ränta på åtminstone ett av tre ärenden jag har hos dem.
Jag vet inte om det hjälper eftersom det här var för två år sen, men när jag ringde och frågade så fick jag fryst ränta i sex månader hos Svea. Det var på en skuld på 117k. De var för övrigt, och jag vet inte om det hjälper dig, snabba på att gå med på ett ackord så i slutändan betalade jag bara 28k av de 117k:na.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Jag vet inte om det hjälper eftersom det här var för två år sen, men när jag ringde och frågade så fick jag fryst ränta i sex månader hos Svea. Det var på en skuld på 117k. De var för övrigt, och jag vet inte om det hjälper dig, snabba på att gå med på ett ackord så i slutändan betalade jag bara 28k av de 117k:na.
Tack, det hjälper mig att läsa det här, motivationen ökar att ta tag i det och ringa och fråga. Ett av mina ärende hos Svea gäller Everyday+ och på ett år har skulden minskat med 3 425 kr. Har betalat in 800 x 12 = 9 600 kr.
Jag ringer dem imorgon!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Tror att av alla inkasso jag haft är Svea det enda som när man ringer ska allt skickas vidare till handläggare och så ska man vänta på svar, oavsett vad det gäller.
Jag ringde och frågade om fryst ränta. Möttes av en väldigt stressad, ganska så otålig och inte så trevlig person.
Fick till svar att jag måste mejla om detta.
Har mejlat om detta. Erbjöd att om de fryser räntan på den skulden så kan jag höja betalning fr 600 till 800 kr på skulden till Flexlimit (som minskar snabbare än Everyday+ som knappt minskar).
Har inte stora förhoppningar om positivt svar men värt att ställa frågan ändå!
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Vad konstigt att alla har så olika uppfattningar om olika bolag.

I mitt fall var "bästa" inkassobolaget Intrum Inkasso, och jag hade horribla erfarenheter med Intrum Finance. Sen har jag hört andra säga att de hade motsatt mottagande från de två.

Svea var OK, och jag behövde aldrig vänta på något. Men kanske de har ändrat rutiner sedan jag var tvungen att ha mera med dem att göra än att betala månadsräkningen.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Det lönar sig att ha minimala förväntningar, för då blir man riktigt glad när man får positivt svar!
Svea fryser min ränta fr o m idag. Tjohooo :)

Nu har jag två inkassoärenden där räntan inte är fryst (av totalt sex ärenden) och båda är hos Svea. Ska fortsätta amortera på Flexlimit (ligger hos Svea) och när jag betalat ner hälften ska jag fråga om fryst ränta på de resterande två.

Blir klar med Intrum Invest i år efter 14 år (helt sjukt, för ett lån på 20 k, vill inte veta hur mkt jag har betalat!!!), Gothia och Lowell nästa år. Så blir bara Svea kvar!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Ångrar lite att jag erbjöd höjning med 200 kr men å andra sidan tänkte jag att det kan vara bra att ha nånting att komma med i förhandlingen! Gjort är gjort. I bästa fall kommer inte bolånekostnaden att höjas med 4000 kr i augusti (som jag befarar) utan med lite mindre så då har vi "tjänat" in de 200 kr.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Ångrar lite att jag erbjöd höjning med 200 kr men å andra sidan tänkte jag att det kan vara bra att ha nånting att komma med i förhandlingen! Gjort är gjort. I bästa fall kommer inte bolånekostnaden att höjas med 4000 kr i augusti (som jag befarar) utan med lite mindre så då har vi "tjänat" in de 200 kr.
200kr på fryst ränta är dessutom väldigt bra extra amortering! Du kommer märka skillnad fort nu! Heja dig <3
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
200kr på fryst ränta är dessutom väldigt bra extra amortering! Du kommer märka skillnad fort nu! Heja dig <3
Tack <3 Jag höjde Flexlimit med 200 kr (från 600 kr) och den har jag inte fryst ränta på men å andra sidan minskar den snabbare än Everyday+. Ska se till att beta av Flexlimit. Den ligger på ca 8000 kr. Båda har höga räntor så som du säger, fryst ränta på Everyday+ som knappt har minskat på ett år är ändå bra deal, så jag får vara nöjd (och det är jag).
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Kanske ska köpa en lott idag! Verkar vara min dag. Ännu ett bra besked. Däck plus byte = 3500kr. Trodde det skulle gå på minst 6000kr.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp